Jernbanen i Hong Kong sender motorer til Karsten Moholt AS for reparasjon

Karsten Moholt AS fikk onsdag 28/1-15 ens ærend besøk av en stor delegasjon ingeniører fra Jernbaneverket i Hong Kong. Agenda for dagen var levetidsforlengelse for lokomotivmotorer.

IMG_0052.jpg

 

Karsten Moholt AS har opparbeidet seg internasjonal annerkjennelse for sin 70 år lange kompetanse knyttet til levetidsforlengelse for roterende utstyr, spesielt i hardt utsatte driftsmiljøer. Et tett samarbeid med norske Mantena igjennom mange år, har bidratt til spisskompetanse også på togmotorer. Mantena var også representert i gårsdagens møte for å bidra med sin kompetanse.

Lokomotivmotorer jobber under svært barske forhold, direkte utsatt for vær, vind og elementer til enhver tid. Jernbaneverket i Hong Kong, MTR, har en togserie utstyrt med gode kvalitetsmotorer  som etter hvert har oppnådd en anselig levetid. Det er ikke lenger mulig å få tak i reservedeler, og nye identiske erstatningsmotorer finnes ikke lenger i markedet. For å unngå kassering av en hel serie med lokomotiver har MTR kontaktet Karsten Moholt AS for å få hjelp til å renovere og levetids forlenge de aktuelle motorene, slik at lokomotivene kan få ny og forlenget levetid.

  • Et slikt oppdrag opplever Karsten Moholt AS som en anerkjennelse av vår kompetanse og våre løsninger. Det er Det er også inspirerende å jobbe sammen med kunder i prosjekter hvor resultatet av vårt arbeid umiddelbart sparer kunden for store kostnader, Forteller Bjørn Eirik Mjåtveit, Leder for omvikling hos Karsten Moholt

All enigneering, prosjektledelse, utarbeidelse av kravspesifikasjon, innkjøpskostnader, kost for nye lokomotiver, dokumentasjonskost og igangkjøring spares når MTR ikke lenger trenger å gå til anskaffelse av helt nye lokomotiver.

Karsten Moholt AS reparerer alle typer utstyr trygt og effektivt. Dette gjelder også for eldre utstyr, selv om det ikke for lenger produseres originale reservedeler. Moderne 3D scanning, 3D printing og materialteknologi gjør «reversed engineering» og produksjon av nødvendige deler enkelt. I tillegg vil dagens veldokumenterte tilstandskontroll teknologi sikre fortsatt trygg drift og lang levetid for reparerte komponenter. Vibrasjonsanalyse er veldig effektivt for lokomotiv motorer, og dette er også høyaktuelt for MTR.

  • En annen viktig faktor for å forlenge levetiden for lokomotivmotorserien fra Hong Kong, blir å benytte vårt nye vakuum trykk anlegg og vakuum trykk lakke både stator og rotor,sier Mjåtveit

Vakuumtrykk lakkering er en impregneringsprosess som vil sørge for en stor økning i mekanisk styrke for motorene. I tillegg gir det den best tilgjengelige beskyttelsen mot de barske elementene som regn, snø, søle, flom og andre naturfenomener en lokomotivmotor utsettes for.

 

Karsten Moholt AS fikk onsdag 28/1-15 ens ærend besøk av en stor delegasjon ingeniører fra Jernbaneverket i Hong Kong. Agenda for dagen var levetidsforlengelse for lokomotivmotorer.

Karsten Moholt AS har opparbeidet seg internasjonal annerkjennelse for sin 70 år lange kompetanse knyttet til levetidsforlengelse for roterende utstyr, spesielt i hardt utsatte driftsmiljøer. Et tett samarbeid med norske Mantena igjennom mange år, har bidratt til spisskompetanse også på togmotorer. Mantena var også representert i gårsdagens møte for å bidra med sin kompetanse.

Lokomotivmotorer jobber under svært barske forhold, direkte utsatt for vær, vind og elementer til enhver tid. Jernbaneverket i Hong Kong, MTR, har en togserie utstyrt med gode kvalitetsmotorer  som etter hvert har oppnådd en anselig levetid. Det er ikke lenger mulig å få tak i reservedeler, og nye identiske erstatningsmotorer finnes ikke lenger i markedet. For å unngå kassering av en hel serie med lokomotiver har MTR kontaktet Karsten Moholt AS for å få hjelp til å renovere og levetids forlenge de aktuelle motorene, slik at lokomotivene kan få ny og forlenget levetid.

  • Et slikt oppdrag opplever Karsten Moholt AS som en anerkjennelse av vår kompetanse og våre løsninger. Det er Det er også inspirerende å jobbe sammen med kunder i prosjekter hvor resultatet av vårt arbeid umiddelbart sparer kunden for store kostnader, Forteller Bjørn Eirik Mjåtveit, Leder for omvikling hos Karsten Moholt

All enigneering, prosjektledelse, utarbeidelse av kravspesifikasjon, innkjøpskostnader, kost for nye lokomotiver, dokumentasjonskost og igangkjøring spares når MTR ikke lenger trenger å gå til anskaffelse av helt nye lokomotiver.

Karsten Moholt AS reparerer alle typer utstyr trygt og effektivt. Dette gjelder også for eldre utstyr, selv om det ikke for lenger produseres originale reservedeler. Moderne 3D scanning, 3D printing og materialteknologi gjør «reversed engineering» og produksjon av nødvendige deler enkelt. I tillegg vil dagens veldokumenterte tilstandskontroll teknologi sikre fortsatt trygg drift og lang levetid for reparerte komponenter. Vibrasjonsanalyse er veldig effektivt for lokomotiv motorer, og dette er også høyaktuelt for MTR.

  • En annen viktig faktor for å forlenge levetiden for lokomotivmotorserien fra Hong Kong, blir å benytte vårt nye vakuum trykk anlegg og vakuum trykk lakke både stator og rotor,sier Mjåtveit

Vakuumtrykk lakkering er en impregneringsprosess som vil sørge for en stor økning i mekanisk styrke for motorene. I tillegg gir det den best tilgjengelige beskyttelsen mot de barske elementene som regn, snø, søle, flom og andre naturfenomener en lokomotivmotor utsettes for.